Uitleg Behandelingen & Tips

Hieronder probeer ik uit te leggen hoe ik behandelingen uitvoer en welke producten en tools ik daarbij gebruik. Staat er iets verkeerd beschreven of mist u bepaalde informatie, dan kunt u mij hierop wijzen dmv een mailtje. Ik zal dan proberen de informatie aantepassen of aantevullen.


Uitleg behandelingen:

* Stofzuigen: Het is raadzaam om de gehele auto leeg te halen van losse spulletjes, zodat de Poetsspecialist door kan gaan met werken. Met stofzuigen komt de Poetsspecialist overal, o.a. reservewielbak, onder en tussen de stoelen, onder de achterbank (indien mogelijk), in alle vakjes en bakjes, oftewel gewoon overal!

* Carfum: Het aanbrengen van de luchtverfrisser geur Beach op de matten cq vloer.

* Kunststof & Rubber onderhoud: Voor alle kunststof en rubberen onderdelen van het interieur gebruikt de Poetsspecialist o.a. Cartec Dash-Fresh, een Dash-fresh spons, een Magic-foam en Badstof om alles te reinigen en te beschermen. Hardnekkige vlekken of vuil kan met Cartec Allesreiniger of Cartec Interieur reiniger worden schoongemaakt.

* Leer behandeling: Voor leer heb ik 2 behandel mogelijkheden. De standaard leer behandeling is met Cartec Dash-Fresh. Deze reinigt en voed het leer. Dash-Fresh trekt in het leer, zodat deze soepel blijft en de originele kleur komt weer tot leven. Wat ouder leer of droog leer kan worden behandeld met Cartec Leather Care. Dit is een leer poets. Hiermee maak ik het leer weer soepel en mooi. Gekraakt leer valt onder schade, om dit te herstellen, is advies van b.v. een leerlooier nodig.

* Bekleding reinigen: Voor bekleding reinigen heb ik 2 behandel mogelijkheden. Lichte vlekken cq bevuiling zoals zweet, water, regen, etc, kan ik reinigen met Cartec Upholstery Cleaner. Dit is een reinigings foam. Deze trekt het vuil uit de bekleding. Zodra de te behandelende plek stofvrij is, wordt deze ingesprayed met de foam cleaner, vervolgens met een bekleding spons of doek de plek schoonwrijven en evt. met de nat/droog stofzuiger nazuigen. Met enkele uurtjes is alles droog.

Hardnekkig vuil behandel ik met een diepe hygienische reiniging. Ik maak een warm sopje met Cartec Allesreiniger en Glorix O2. Vervolgens spray ik de plekken in met de allesreiniger of Cartec Interieur reiniger. Met een Vileda vliegenspons boen ik de plekken schoon. Dan zuig ik met de nat/droog stofzuiger alles weg. Binnen 1 dag zou alles droog moeten zijn.

* Ramen: De binnenzijde van de ramen maak ik schoon met Cartec Glass Foam. Het voordeel hiervan is dat deze niet verneveld en het blijft zitten op de plaatsen waar je het aanbrengt. Met een stuk raampapier maak je het raamgedeelte schoon, daarna met een schoon droog stuk raampapier nawrijven voor een streeploos resultaat.

De buitenzijde van de ramen behandel ik tegelijkertijd met de wax behandeling. Hiervoor gebruik ik Cartec PTFE Teflon Excellent Wax en Badstof. Dit maakt de ramen streeploos super schoon en geeft een bescherming, waardoor de ramen water afstotend worden. Je krijgt waterdruppels die snel van de ruit afwillen en geen waterwaas, hierdoor heb je tijdens het rijden veel beter zicht.

* Exterieur reiniging: Dit betreft het voorwerk voordat ik ga wassen. De gehele auto wordt afgespoten met de hogedrukreiniger van los vuil. Vervolgens worden extreme plekken zoals mos aanslag, weer aanslag, vlieg aanslag, etc, ingesprayed met Cartec Allesreiniger. Bij de tankdop spray ik in met Cartec MV40 (motorreiniger). Hierna worden alle ingesprayde plekken met de hogedrukreiniger schoongespoten.

* Wassen & Drogen: Voor het wassen gebruik ik de hogedrukreiniger en een warm sopje met Cartec Splash Shampoo. Met een goede schone Wasspons en de Vileda Vliegenspons was ik de gehele auto tot in de randjes, inclusief de instapranden. Daarna wordt de gehele auto met de hogedrukreiniger afgespoten. Daarna maak ik de auto droog met de Quickwiper en een schone Zeem.

* Banden & Velgen behandeling: Tijdens mijn behandelingen doe ik de Banden & Velgen tijdens het voorwerk. Banden & Velgen worden eerst schoongespoten met de hogedrukreiniger van los vuil. Vervolgens worden Banden & Velgen ingesprayed met Cartec Velgenreiniger. Maximaal 3 minuten in laten werken. Dan met de hogedrukreiniger alles schoonspuiten. Aan het eind van alle behandelingen, tijdens het exterieur kunststof en rubber onderhoud, spray ik de Banden & Velgen in met Cartec Vinyl. Vervolgens wrijf ik de velgen na met een doek. Bij hardnekkige vervuiling aan de velgen gebruik ik een Polijst Cone met Cartec Perfect Polish of een Polijstmiddel.

* Exterieur Kunststof en Rubber: Nadat alle kunststof en rubber delen (raamrubbers, banden, spiegelranden, sierstrippen, etc) schoon en droog zijn, behandel ik deze met Cartec Vinyl en een Vinylspons.

* Wax behandeling: De auto moet in alle hoekjes en kiertjes droog zijn. Dan worden alle lakdelen en ramen behandeld met Cartec PTFE Teflon Excellent Wax. Voor het aanbrengen en uitwrijven gebruik ik badstof.

* Poets behandeling: Voor het poetsen kan ik verschillende producten en tools gebruiken. Dit hangt af van het vuil en aanslag cq lichte beschadigingen. Dit kan ik handmatig of machinaal uitvoeren. De Cartec Lakreiniger om de lak schoon te poetsen van vlekjes, lichte aanslag en lichte wasstraat schade. De Cartec Perfect Polish om de lak schoon te poetsen van hardnekkig vuil en aanslag en geeft na het uitwrijven een zachte beschermlaag. Ik breng na alle soorten behandelingen altijd een Cartec PTFE Teflon Excellent Wax beschermlaag aan.

* Polijst behandeling: Voor deze behandeling is het belangrijk dat de oppervlaktes schoon zijn. Polijsten gebeurt in verschillende gradaties. Ik polijst de gewenste oppervlaktes eerst met een korrel 3000 of 5000. Deze grofe polijstpasta haalt vrij snel enkele nano-meters eraf. Hiermee verwijder ik de beschadigde toplaag. Ik kan ook niet eeuwig blijven polijsten, want dan blijft er uiteindelijk niets over. Bij twijfel over de dikte van de lak, kan ik een lakdiktemeting utivoeren. Het is voor mij ook belangrijk om te weten of er al delen opnieuw gespoten zijn geweest. Het meest gebruik ik korrel 5000, omdat ik hiermee diepe krassen en steenslag schoon en mooi maak (zonder scherpe randjes). Deze kan ik dan inleggen met lak en daarmee wordt het overgangs verschil minimaal zichtbaar. Indien het alleen gaat om hologrammen herstellen, zoals veroorzaakt door een wasstraat, dan gebruikt ik het meest de korrel 12000. Met deze polijstpasta maak ik de lak weer helemaal glad en hologram vrij. Deze korrel gebruik ik ook als napolijsten na het gebruik van de korrel 3000 of 5000. Ik heb ook nog tussen gradaties in polijstpastas. Welke pastas ik precies ga gebruiken hangt van meerdere opties af. Het merk van de auto, de hardheid van de toplaag en natuurlijk de wensen en budget van de klant. Polijstbehandelingen varieeeren tussen 1 en 10 uur werk. Na alle polijstbehandelingen wordt de lak afgewerkt met een pure wax, ik gebruik hiervoor de PTFE Teflon Excellent wax. Indien gewenst kunnen ook andere beschermlagen worden aangebracht. Nagelkrassen bij de handgrepen polijst ik meestal met de hand, dit zijn oppervlakige kalk-krasjes die makkelijk de herstellen zijn. Glas polijsten doe ik niet meer, hiervoor zijn speciale glaspolijstpastas beschikbaar, maar deze polijstkunst laat ik aan de glas-specialisten over.

* Kras & Steenslag herstel: Voor deze behandeling is het belangrijk dat de oppervlaktes schoon zijn. Krassen en/of steenslag worden eerst "mooi" gepolijst. Dat wil zeggen dat scherpe en gehoekte randjes glad en schoon worden gepolijst. Vervolgens kan ik de kras en/of steenslag inleggen met lak. Hiervoor gebruik ik het liefst Motip, dit is een 2-componenten lak. Deze droogt sneller en is makkelijker aftewerken. Deze lak is wel zachter, maar daarmee bewerkelijker. Originele lak van de dealer komt vaak als 2 losse componenten, een lakstift met 1 component kleurlak en een lakstift met 1 component blanke lak. Deze lakken drogen langzamer, zwaarder om aftewerken en na afloop blijft de herstelplek zichtbaar. Ik breng bij het herstel genoeg lak aan zodat er een kopje op ontstaat, dit kan na het drogen worden afgewerkt tot de dikte van de omgevings lak. Dit kan ik handmatig of machinaal doen. Als alles klaar is worden de behandelde plekken afgewerkt met een Teflon beschermlaag, de PTFE Teflon Excellent wax.

* Koplampen herstel/polijsten: Glazen koplampen hebben geen last van verkleuringen of krakelee. Kunststof koplampen helaas wel. Indien kunststof koplampen dermate verkleurd of gekrakeleerd zijn, kan dit een APK afkeur zijn. In de meeste gevallen ga ik eerst de gehele buitenkant van de koplamp waterschuren met korrel 500 en Cartec allesreiniger. Hiermee haal ik een laag kunststof eraf inclusief verkleuringen en krakelee. Er blijft nu een egale doffe achter. Dit ga ik machinaal polijsten met korrel 5000 tot er weer een heldere laag ontstaat. Dit loop ik nog na met korrel 12000, zodat de koplampen weer als nieuw zijn. Ik demonteer geen koplampen, daardoor kan ik de randen van de koplamp die achter het plaatwerk zit verwerkt niet behandelen. Aan het eind van de behandeling krijgen de koplamp een Teflon beschermlaag.

* Motorruimte onderhoud: Voor het reinigen van de motorruimte moet er ivm millieuregels een speciale vuilwater opvang aanwezig zijn. Deze behandeling mag absoluut niet op straat! Dit valt onder een millieu overtreding en de boetes zijn hoog. Voor het reinigen van de motorruimte gebruikt ik Cartec MV40 en de hogedrukspuit. Hiermee maak ik de gehele motorruimte schoon. Ik probeer electrische componenten te vermijden om evt storingen te verkomen. Nadat de motorruimte schoon en droog is, wordt de gehele ruimte en componenten ingesprayed met Cartec Motorfresh. Hiermee krijgen alle ingesprayde elementen een beschermlaag en het oogt weer als nieuw.

* Ontstickering: Wrap lagen worden niet door mij verwijderd, ga hiervoor naar een wrap specialist. Belettering, stickers en/of logos kunnen door mij wel worden verwijderd. Hiervoor gebruik ik een temperatuur geregelde föhn of een caramel schijf. Het hangt af van de oudheid en kwaliteit van de sticker en lijmlaag welke methode ik gebruik. Met de caramelschijf slijp ik als het ware de sticker van de lak weg zonder de lak te beschadigen. Nadat alle stickers en resten weg zijn, polijst ik met korrel 5000 en 12000 alle gedeeltes schoon zodat de stickerafdruk niet meer zichtbaar is. Bij hele oude stickers kunnen randvervormingen zijn ontstaan of verkleuringen. Dit kan ik niet herstellen, hiervoor moet de lak overgespoten worden.


Tips:

*1* Wat is het verschil tussen een wasstraat en met de hand wassen?

- Beter iets aan onderhoud, dan geen onderhoud!

- Een wasstraat maakt op den duur krasjes en hologrammen. Een wasstraat wast alleen de platte delen en het zichtbare. Een wasstraat is in de meeste gevallen wel duurder maar sneller.

- Met de hand wassen maakt geen krassen of hologrammen (indien schone spons). Met de hand wassen kun je overal bij (o.a. wielkasten, binnenkant velgen, instapranden). Met de hand wassen is goedkoper maar langzamer. Het wassen uitbesteden aan een mobiele wasser is meestal iets duurder en vele malen beter resultaat.


*2* Wat is het verschil tussen Wassen, Poetsen, Polijsten en waxen?

- Met wassen maak je los vuil schoon (o.a. zand, stof).

- Met poetsen maak je hardnekkig vuil schoon (o.a. vliegaanslag), dit kan handmatig of machinaal, tevens geeft een poetsmiddel een zachte beschermlaag.

- Met polijsten wordt de toplaag hersteld. Lichte krasjes, vegen en hologrammen worden hersteld.

- Met waxen geef je de toplaag een harde langdurige beschermlaag.